Tags

, ,

Op twitter gaf één van de interessantere vrouwen die ik volg (met bijkomende kwaliteiten dat ze rood haar en een melkwitte huid heeft, maar ik dwaal af), de volgende boodschap mee:

“De meeste vrouwen willen juwelen en romantiek, ik ben tevreden met een cola light en chocoladepeten van den Aldi.”

Daarop gaf ik te kennen dat echt interessante vrouwen naar mijn mening nooit op zoek zijn naar “romantiek” (wat trouwens een verschrikkelijk containerbegrip is), maar wel naar exclusieve aandacht en toewijding.  Dat kan dan ook verschillende vormen aannemen, gaande van inderdaad een zeer persoonlijk cadeau (wat niet duur hoeft te zijn, maar bij gebrek aan originaliteit kan dat helpen) tot een zweepslag op het juiste moment en alles wat daartussen ligt.  De hoofdzaak als man is dat je haar je volledige aandacht geeft, haar op een voetstuk plaatst en haar laat voelen dat zij het belangrijkste is in jouw wereld. En dat je haar zal koesteren en beschermen.  En dat hoeft dan niet met rozen, theelichtjes en muziek van James Last gepaard te gaan.

De reactie van mijn roodharige twittergesprekspartner was nog opmerkelijker.  Zij schreef dat er dan ook veel oninteressante vrouwen zijn.  En na even te hebben nagedacht, kon ik dat ook alleen maar beamen.  Als ik rond me kijk naar de vrouwen die in mijn omgeving zitten, zowel op het werk als in mijn traditionele vriendenkring, zie ik veel burgerlijkheid, saaiheid, gebrek aan originaliteit en soms ook wel verveling.  Ze boeien me niet.  Maar diegenen die niet tot die oninteressante categorie behoren, zitten meestal helemaal in het andere spectrum.  Het blijkt nogal een zwart/wit positie te zijn.  Maar dat kan natuurlijk ook volledig te wijten zijn aan mijn zwart/wit karakter.  Dat laat ik over aan de huis- tuin- en keukenpsychologen.  I don’t care anyway.

Wat maakt dan een vrouw interessant?  Daar is dus spijtig genoeg (en ondanks het feit dat ik alles poog te rationaliseren en analyseren) geen éénsluitende definitie over te geven.  Ze moet volgens mij minstens één van de volgende kenmerken hebben:

– Ze hoeft niet van nature mooi te zijn, maar ze doet er wel veel aan om er zo mooi mogelijk uit te zien.

– Ze heeft zin voor humor, en liefst dan nog humor die soms over het randje gaat.

– Ze heeft zin voor cultuur, volgt het op en weet er ook veel over.

– Ze is intelligent en kent haar wereld.

– Ze heeft een sterk karakter, kan plannen en organiseren en durft het debat aan te gaan.

– Ze is onderdanig in bed en laat duidelijk merken dat ze goed genomen wil worden door haar partner en laat het dan aan hem over.

Eén keer in mijn leven ben ik iemand tegengekomen die al deze kwaliteiten heeft.  Ik hoop dat ik nog zo iemand mag ontmoeten en dat zij dan ook mijn kwaliteiten herkent en appreciëert.