Tags

, ,

Af en toe gebeurt het dat ik een tête à tête heb met een interessante vrouw. Meestal worden er dan diepzinnige conversaties gevoerd over relaties, seks, in welke mate vrouwen verschillen van mannen en verleiden. Conversaties die mannen onderling nooit zullen hebben met elkaar. Wat geen waardeoordeel inhoudt over het één of het ander, voor mij zijn ze beiden waardevol.

Laatst zat ik aan tafel met een interessante vrouw, het eten en de drank was goed, de locatie was sfeervol, het gesprek diep en de spanning hing in de lucht. En toen kwam het moment dat de sfeer onherroepelijk doet omslaan. De vraag “op welke dag ben jij geboren?”. En als ik dan een antwoord geef, met lood in de schoenen en gedempte stem komt de verwachte mokerslag “dan ben je een stier”.

Astrologie is de grootste larie en apekool die je je maar kan indenken. Het is leuk om er onnozel mee te doen, maar het verbaast me steeds dat nog zo veel intelligente, interessante personen er echt waarde aan hechten. En het spijt me dit te moeten zeggen want ik zie ze doodgraag, maar het zijn vooral vrouwen. Er is geen enkel logisch verband te vinden tussen de stand van de planeten en iemands karakter. Karakter dat wordt bepaald door genetische factoren en leefomstandigheden. Het is duidelijk dat er nog veel is dat we niet weten. Maar zeg dat dan ook gewoon, “we weten het nog niet”. En niet, “we weten het nog niet, dus mag ik daar een totaal uit de lucht gegrepen theorie op gooien gebaseerd op planeten en data van het jaar waarop iemand geboren wordt en is die evenveel waard als de evolutietheorie van Darwin omdat deze ook niet 100% bewezen is”. Darwin is voor 99% bewezen, astrologie voor 0%. Ik weet in welke mand ik mijn eieren wil leggen.

Als je dan zoiets op een rationele manier probeert uit te leggen, dan kijkt men je aan met een blik van “ocharme, die jongen heeft geen verbeelding, ziet hij niet dat er meer is tussen hemel en aarde”. Terwijl ik zoiets heb van “ocharme, ziet zij nu niet dat wat we ook maar ontdekken, dat het nooit is zoals de mensen eerst geloofden”. Adam en Eva hebben nooit bestaan, de aarde is rond en draait rond de zon, we stammen af van apen en het licht van de sterren dat we zien is miljoenen jaren oud. Accepteer het en verheug je op de nieuwe ontdekkingen die nog zullen gedaan worden. En maak ondertussen jezelf geen blaasjes wijs.

Het is nooit iets geworden tussen die vrouw en mij.