Tags

,

De eerste vrouw die ik als getrouwde man geneukt heb en die niet mijn vrouw was, was een kakelverse collega van me. Ik was net van werk veranderd, had een compleet nieuwe wending aan mijn carrière gegeven, was jong, ambitieus en verschrikkelijk onzeker over de keuze die ik net had gemaakt. Vermits het een consultingbedrijf betrof, viel ik in een zogenaamd pool systeem, zonder vaste werkplek. Al gauw ontdekte ik dat het “the beach” werd genoemd. Als je op bureau zat, was je niet bij de klant. En als je niet bij de klant zat, bracht je geen geld op voor het bedrijf. En als je geen geld opbracht voor het bedrijf, tja, dan was je niks waard, je kon dan evengoed op het strand wat liggen luieren.

Mijn programma die eerste dagen zag er vrij eenvoudig uit. Eerst twee dagen op de beach om wat in te werken en dan vertrok ik voor een week naar Nederland voor een “induction course”. Het betrof hier een week extern op hotel om het bedrijf, zijn cultuur en manier van werken beter te leren kennen. Tijdens die twee dagen op de beach, had ik haar al opgemerkt, en zij mij blijkbaar ook. Want toen ze hoorde dat ik naar de induction course ging, was haar reactie heel duidelijk en oprecht. Je hoorde door haar woorden en toon de opluchting en verwachtingen doorsijpelen. Ze ging er namelijk ook naartoe.

Vermits we beiden vrij recent tot het bedrijf waren toegetreden, zochten we elkaar tijdens die week regelmatig op. We waren onderdeel van een groepje van zes, drie Belgen, drie Nederlanders, die vooral tijdens de avond het zwembad, de sauna en de bar van het hotel onveilig maakten. Op één van de laatste avonden ging ik lichtjes dronken en vrij euforisch naar mijn kamer. Ik had een heel leuke week gehad en mijn onzekerheid over mijn carrièrekeuze was daardoor wat afgezwakt. Op de kamer aangekomen kreeg ik een telefoon van haar. Of ik naar haar kamer wou komen om nog even iets te komen drinken omdat ze nog geen zin had om te gaan slapen. En zo geschiedde. Veel slaap hebben we niet gehad die nacht.

Buiten het feit dat we beiden in een vaste relatie zaten en dit nog nooit gedaan hadden, was er nog iets bijzonders aan die neukpartij. Mijn vrouw en ik hadden in die periode namelijk beslist dat we graag een eerste kindje wilden en dat lukte niet al te best. Kunstmatige inseminatie was de oplossing voor dat probleem en ik wist dat het één van de dagen zo ver ging zijn dat ik naar het ziekenhuis moest om wat sperma in een potje te deponeren. Maar dat sperma moest van goede kwaliteit zijn, en ik had dan ook instructies gekregen om niet meer klaar te komen tot vier dagen voor het depot. Ik ben die nacht dan ook niet klaargekomen en heb haar ook duidelijk uitgelegd waarom.

In de volgende weken hebben we elkaar nog af en toe gezien.  Na twee maanden zei ze me out of the blue dat ze haar vriend verlaten had en ze vroeg me wanneer ik bij mijn vrouw ging weggaan.  Vermits ik daar nooit nog maar enige indicatie toe had gegeven en rekening houdend met het feit dat ze duidelijk wist dat ik voor een eerste kindje met mijn vrouw aan het gaan was, kwam deze boodschap als een donderslag bij heldere hemel.  Het was het einde van onze kortstondige relatie.

Mijn geluk was dat we op heel verschillende projecten werkten en elkaar dus bijna niet tegenkwamen op de werkvloer, behalve indien we beiden op de beach zaten.  Ik kan me niet voorstellen dat ik nog op een normale manier met haar zou hebben kunnen samenwerken.  Het was de laatste keer dat ik iets met een collega heb gehad, ondanks vele opportuniteiten.  Ik begin er gewoon niet meer aan.  Dat neemt niet weg dat ik het nog vele malen in mijn omgeving heb gezien.  En het draait altijd op miserie uit.  Zeker indien het gaat over een relatie waarbij er een hiërarchische professionele verhouding bestaat tussen de geliefden.  Het maakt tijdens de relatie de sfeer in het team kapot, want de anderen hebben natuurlijk al snel door dat er iemand meer privileges krijgt dan de rest.  En op het moment dat de relatie wordt beëindigd, moet één van de twee vertrekken omdat de situatie niet meer houdbaar is. En rara, meestal is dat natuurlijk de vrouwelijke ondergeschikte.  Terwijl het voor mij altijd, maar dan ook altijd de fout is van de mannelijke baas.  Hoe zielig moet je niet zijn om van je machtsbasis te profiteren om een vrouw in bed te krijgen?

Dus een kleine raad, never dip your pen in company ink, never fuck the payroll, doe het gewoon niet.  Er zijn genoeg partners te vinden, de wereld ligt via het internet aan je voeten, dat je je niet moet beperken tot de personen in je directe professionele omgeving. Hoe aantrekkelijk ze er ook mogen uitzien.